|
Chronologický záznam všech relevantních detailů souvisejících s prováděním testů [ISTQB, 2012, s. 45]. |
Domains: Provádění testů |
|
Relationships
Roles | Responsible:
| Modified By:
|
Tasks | Input To:
| Output From:
|
Description
Main Description |
Při provádění testů jsou výsledky jednotlivých testů zaznamenávány do tzv. test logu. Účelem logování výsledků testů je získat přehled o tom, jaké testy byly provedeny, jak probíhaly jednotlivé kroky testů a jak testy dopadly celkově. Zároveň test log slouží i jako důkaz o tom, že dané testy provedeny byly. [Šplíchalová, 2008, s. 44] Díky informacím o průběhu testů zaznamenaným v test logu je možné reportovat aktuální stav testování a kvality produktu, řídit průběh testování, měřit dosažené pokrytí testy a srovnávat aktuální stav proti výstupním kritériím.
Dle [ISTQB, 2012c, s. 45] je test log definován jako „chronologický záznam všech relevantních detailů souvisejících s prováděním testů“.
Za zaznamenávání výsledků testů a detailů o testech do test logu je zodpovědný tester. Při provádění manuálních testovacích skriptů musí tester psát záznamy o jednotlivých krocích ručně. Pokud jsou spouštěny automatizované skripty, všechny potřebné informace může zachytit automatizovaný nástroj a tester jen prověří případná selhání. [Čermák, 2009]
Dle standardu IEEE 829 test log zahrnuje informace, které zachycuje následující tabulka.
Položky test logu, zdroj: [IEEE, 2008, s. 58-69; SQE, 2001c]
Položka Test logu |
Popis a dílčí položky |
Popis |
Obsahuje obecné informace vztahující se ke všem položkám daného test logu: |
· identifikace testovaných položek včetně jejich verze, |
· identifikace případných rozdílů skutečných podmínek testu oproti plánovaným, |
· datum a čas zahájení a ukončení testu, |
· osoba, která daný test provedla. |
Aktivity a vstupy událostí |
Záznam aktivit nebo událostí pro každý relevantní detail: |
· Datum a čas začátku a konce každé důležité aktivity, resp. výskytu události, |
· identifikace prováděného testovacího skriptu, |
· identifikace všech osob, které participují na provádění testu včetně jejich rolí, |
· výsledky jednotlivých kroků, skriptů a celých testovacích případů (prošlo / neprošlo), |
· informace o změnách v testovacím prostředí, které se odchylují od plánů, |
· záznamy o anomáliích, tzn., co se stalo před a po neočekávané události a jaké byly její další okolnosti , |
· odkazy na identifikátory defekt reportů vztahujících se k běhu testu. |
V nástrojích pro řízení testování obvykle proces logování výsledků testů probíhá tak, že tester vybere danou testovací sadu nebo testovací případ, spustí jej, vybere verzi a zadá další potřebné informace. Následně provádí test krok za krokem, přičemž pozoruje a zapisuje skutečné chování testované komponenty či systému. Po dokončení posledního kroku testu se automaticky vygeneruje test log, kde jsou zaznamenány všechny potřebné informace.
Na tomto principu funguje i zaznamenávání výsledků v IBM Rational Quality Manager. Po spuštění testovacího případu se objeví formulář pro výběr plánu testování, ke kterému se daný testovací případ váže, volba iterace a testovacího prostředí, výběr konkrétního testovacího skriptu a verze, na které test probíhá. Následně se přejde do režimu záznamu výsledků jednotlivých kroků, kde je možné kromě textových informací připojit přílohy, screenshoty a také přímo založit nový defekt report. Tím je zajištěna provázanost mezi testovacími skripty a defekt reporty. Usnadňuje se tak založení defektu, protože přesné kroky, které vedly k výskytu defektu a okolnosti výskytu defektu jsou již jednou zaznamenány v test logu a do defekt reportu se automaticky předvyplní. Po ukončení posledního kroku testu se vygeneruje test log, kde jsou všechny zadané informace uloženy. K nim se automaticky doplní datum a čas zahájení a ukončení běhu testu, celkový čas běhu testu, vazba na testovací případ, testovací skript a testovací data, osoba, která prováděla test a celkový výsledek daného běhu testu.
Pokud jsou tyto informace zaznamenány přímo v defekt reportu, tato položka se nevyplňuje.
|
Tailoring
Impact of not having |
Bez zaznamenávání výsledků do test logu není možné sledovat průběžný stav testování. Testeři
nemají přehled o tom, kdo kdy provedl jaké testy, a tak se může snadno stát, že některé z připravených testů provedou
vícekrát a na některé zapomenou. Test manažer není schopen říci, kolik z připravených testů již bylo provedeno a kolik
ještě zbývá provést, porovnat aktuální stav testování proti výstupním kritériím a kvalitu produktu může hodnotit pouze
podle zalogovaných defektů. |
Reasons for not needing |
Test log je nutné vytvářet vždy, když se postupuje podle testovacích sad, případů a skriptů.
Nicméně, u automatizovaných testů může mít podobu automaticky generovaného test logu. [Rejnková, 2011, s. 81] Výjimkou je,
pokud se testovací tým rozhodne zefektivnit provádění testů využitím některé z technik založené na zkušenostech.
V případě testování založeného na zkušenostech testeři nepostupují podle připravených skriptů, tudíž nelogují výsledky
testů krok za krokem, ale pouze reportují nalezené defekty. |
Representation Options |
Test logy je vhodné vytvářet přímo v nástroji IBM Quality Manager. Tam je lze přímo
propojit s plánem testování, testovacími skripty, testovacími případy, testovacími sadami a defekt
reporty. |
|