Task: Definice cílů a rozsahu testování
Definice cílů testování v souladu se zájmy zainteresovaných stran na projektu a určení seznamu položek a vlastností systému, které jsou předmětem testování a které předmětem testování nejsou.
Disciplines: Plánování testů
Relationships
RolesPrimary Performer: Additional Performers:
Outputs
    Main Description

    Obecně základním cílem testování je „ověřit, že se systém chová při svém použití cílovými zákazníky a uživateli tak, jak se od něj očekává“ [Doležel, 2013c] Testování tedy plní tři základní funkce:

    ·         prokázání kvality a korektního chování,

    ·         detekce případných problémů a umožnění následných oprav defektů,

    ·         poskytnutí klíčových informací pro rozhodování managementu.

    Doplňkovou funkcí je potom ještě shromažďování informací použitelných pro prevenci defektů do budoucna. [Doležel, 2013c]

    Dle [Myers, 2004, s. 10] by se testování nemělo omezovat jen na potvrzení, že systém defekty neobsahuje. Naopak. Jednou z podmínek úspěšného testování, které přispěje ke zvýšení kvality softwarového produktu, je předpoklad, že software defekty obsahuje.  Hlavním zájmem by tedy měla být snaha najít defektů co možná nejvíce.

    Testování samo o sobě kvalitu softwarového produktu nezajistí. K tomu, aby testovací proces přinesl přidanou hodnotu, je zapotřebí konkrétní cíle a záměry testování sladit se všemi na projektu zainteresovanými stranami. Testování je pouze jedna součást z celkového množství prácí na projektu. Test manažer by si měl být vědom potřeb, aktivit, pracovních produktů a priorit ostatních zainteresovaných stran a zároveň by měl zajistit, aby si i tyto strany byly vědomy hodnoty, kterou testování projektu přináší a snažily se ji naplnit. Tím je myšleno zejména včasné dodávání pracovních produktů a sestavení produktu, součinnosti při konfiguraci testovacího prostředí, opravy nalezených defektů a zamezení blokování testů kritickými defekty. Mezi zainteresované strany na projektu se typicky řadí skupiny vývojářů architektů, marketingových analytiků a byznys analytiků, vrcholový management, produktoví manažeři a sponzoři projektu, projektoví manažeři, technická a zákaznická podpora, help-desk a přímí a nepřímí uživatelé softwaru [ISTQB, 2012a, s. 18].

    Při definici rozsahu testování musí test manažer vycházet především z projektového plánu, kde musí zohlednit zejména rozpočtová a časová omezení a omezení zdrojů na projektu.

    Úkolem test manažera je určit seznam položek, které jsou předmětem testování a seznam testovaných, ale také netestovaných vlastností softwaru nebo systému, včetně odůvodnění, proč nejsou předmětem testování. Testovanými položkami jsou myšleny kromě samotného softwaru např. i instalační příručky, uživatelské příručky, příručky pro administraci systému, hardwarová rozhraní, apod. Testovanými vlastnostmi jsou myšleny takové vlastnosti, které jsou viditelné z pohledu uživatele, jako jsou funkce nebo procesy, oproti položkám, které jsou popsány technicky.

    V reálných projektech je na testování často velmi omezený čas a rozpočet. Proto je potřeba se zaměřit zejména na prioritní položky a vlastnosti, které je reálné možné v rámci daných omezení otestovat. Určení priorit by mělo vycházet jednak z potřeb výše zmíněných na projektu zainteresovaných stran a jednak také by se na tomto místě měly zohlednit identifikovaná produktová rizika, na která se zaměřuje úloha analýza rizik testování, viz kapitola viz úloha analýza rizik testování.

    More Information