Role: Test manažer
Test manažer má na starost vedení týmu testování v průběhu celého procesu testová-ní. Je zodpovědný za kvalitu výsledného produktu, plánování a řízení zdrojů na projektu a řešení problémů, které stojí testovacímu týmu na cestě ke splnění cílů [IBM, 2006].
Role Sets: Role
Relationships
Main Description

Na začátku každého projektu musí test manažer sladit zájmy testovacího týmu se zájmy a potřebami ostatních na projektu zainteresovaných stran, zejména projektového manažera, vrcholového vedení a zákazníků. S nimi se musí shodnout na misi testování. Jinak bude testování probíhat v případě systémů, na kterých závisí lidské životy a u kterých je nezbytné, aby byly perfektní, a jiný bude průběh testování v případě produktů, u kterých je prioritou být první na trhu před konkurencí.

Jakmile je odsouhlasena mise testování, může test manažer začít vytvářet plán testování. Smyslem plánování testování je zjednodušeně řečeno vydefinovat, co se bude testovat a jak, jakého výsledku má testování dosáhnout a na základě toho potom rozdělit práci mezi jednotlivé členy týmu, sestavit předběžný harmonogram testování a stanovit metriky, pomocí kterých bude možné sledovat průběh testování. Dále by měl test manažer vzít do úvahy rizika testování, která mohou velmi významně přispět k definici přístupu k testování a k prioritizaci testovacích aktivit. Náležitosti plánu testování jsou popsány v pracovním produktu plán testování. Vzhledem k tomu, že plán testování se vytváří na počátku projektu, úskalím při vypracování plánu testování často bývá dostupnost informací. Test manažer by měl vycházet v první řadě z projektového plánu. Informace, které nejsou zapracovány do projektového plánu, je nutné explicitně vyžádat od ostatních členů projektového týmu.

Po odsouhlasení plánu testování projektovým manažerem následuje analýza, návrh, implementace a provádění testů. Úlohou test manažera v těchto fázích je sledovat průběh procesu testování a průběžně jej vyhodnocovat na základě aktuálních hodnot metrik. Naslouchat by měl ale i neformálním informacím od členů testovacího týmu. O průběžném stavu testování pravidelně informuje projektového manažera a ostatní na projektu zainteresované strany. Zastupuje testovací tým na projektových mítincích a usiluje o to, aby testování naplnilo stavené cíle. Pokud zjistí odchylky aktuálního stavu testování oproti plánovanému, pátrá po příčinách těchto odchylek. Následně provádí korektivní opatření. Příčiny zjištěných problémů mohou být uvnitř testovacího týmu, ale i mimo testovací tým. Pokud jde o problémy mimo působnost testovacího týmu, eskaluje je na projektového manažera, který provede odpovídající zásah.

V průběhu procesu testování je postupně k dispozici stále více informací o projektu a testování a během projektu může dojít ke změnám oproti původním předpokladům. Test manažer by neměl nechávat plán testování ležet v jeho výchozí podobě, ale měl by ho průběžně doplňovat a aktualizovat.

Po dokončení provádění testů test manažer vyhodnotí testování, zda naplnilo výstupní kritéria, vytvoří souhrnný report za testování a předá ho projektovému manažerovi a dalším zájemcům. Závěrečnými úlohami test manažera v procesu testování jsou kontrola kompletnosti testování, zajištění předání pracovních produktů odpovídajícím osobám, účast na retrospektivních mítincích a zajištění archivace pracovních produktů.

Staffing
Skills

Dle [RUP, 2010; Testování softwaru] by měl mít test manažer následující schopnosti a dovednosti:

·         všeobecnou znalost procesu vývoje softwaru,

·         předchozí zkušenost s testováním, technikami testování a nástroji pro podporu testování,

·         schopnost diplomatického vyjednávání a komunikační dovednosti,

·         schopnost plánovat a řídit,

·         nebát se učinit neoblíbená rozhodnutí,

·         umění motivovat podřízené k precizní práci,

·         znalost testované aplikace, systému nebo oblasti, která je předmětem testování (výhodou),

·         základní znalost nějakého programovacího jazyka (výhodou)

Assignment Approaches

Obvyklý přístup k přidělení role test manažera je přidělení této roli jedné osobě, aniž by daná osoba vykonávala další role. Tento přístup je vhodný jak u velkých týmů, tak u malých týmů, kde projektový manažer nemá příliš zkušeností s testováním. V malých týmech, kde projektový manažer má základní zkušenost s testováním je možné kumulovat roli test manažera s rolí projektového manažera. Častým modelem u malých týmů je kromě této kombinace také kumulace rolí test manažer a test analytik. V tomto případě se ovšem vyžaduje, aby daná osoba měla jak dobré schopnosti vedení a řízení týmu, tak zároveň i technické dovednosti. [RUP, 2010]