Na začátku každého projektu musí test manažer sladit zájmy testovacího týmu se zájmy a potřebami ostatních na projektu zainteresovaných stran, zejména projektového manažera, vrcholového vedení a zákazníků. S nimi se musí shodnout na misi testování. Jinak bude testování probíhat v případě systémů, na kterých závisí lidské životy a u kterých je nezbytné, aby byly perfektní, a jiný bude průběh testování v případě produktů, u kterých je prioritou být první na trhu před konkurencí.
Jakmile je odsouhlasena mise testování, může test manažer začít vytvářet plán testování. Smyslem plánování testování je zjednodušeně řečeno vydefinovat, co se bude testovat a jak, jakého výsledku má testování dosáhnout a na základě toho potom rozdělit práci mezi jednotlivé členy týmu, sestavit předběžný harmonogram testování a stanovit metriky, pomocí kterých bude možné sledovat průběh testování. Dále by měl test manažer vzít do úvahy rizika testování, která mohou velmi významně přispět k definici přístupu k testování a k prioritizaci testovacích aktivit. Náležitosti plánu testování jsou popsány v pracovním produktu plán testování. Vzhledem k tomu, že plán testování se vytváří na počátku projektu, úskalím při vypracování plánu testování často bývá dostupnost informací. Test manažer by měl vycházet v první řadě z projektového plánu. Informace, které nejsou zapracovány do projektového plánu, je nutné explicitně vyžádat od ostatních členů projektového týmu.
Po odsouhlasení plánu testování projektovým manažerem následuje analýza, návrh, implementace a provádění testů. Úlohou test manažera v těchto fázích je sledovat průběh procesu testování a průběžně jej vyhodnocovat na základě aktuálních hodnot metrik. Naslouchat by měl ale i neformálním informacím od členů testovacího týmu. O průběžném stavu testování pravidelně informuje projektového manažera a ostatní na projektu zainteresované strany. Zastupuje testovací tým na projektových mítincích a usiluje o to, aby testování naplnilo stavené cíle. Pokud zjistí odchylky aktuálního stavu testování oproti plánovanému, pátrá po příčinách těchto odchylek. Následně provádí korektivní opatření. Příčiny zjištěných problémů mohou být uvnitř testovacího týmu, ale i mimo testovací tým. Pokud jde o problémy mimo působnost testovacího týmu, eskaluje je na projektového manažera, který provede odpovídající zásah.
V průběhu procesu testování je postupně k dispozici stále více informací o projektu a testování a během projektu může dojít ke změnám oproti původním předpokladům. Test manažer by neměl nechávat plán testování ležet v jeho výchozí podobě, ale měl by ho průběžně doplňovat a aktualizovat.
Po dokončení provádění testů test manažer vyhodnotí testování, zda naplnilo výstupní kritéria, vytvoří souhrnný report za testování a předá ho projektovému manažerovi a dalším zájemcům. Závěrečnými úlohami test manažera v procesu testování jsou kontrola kompletnosti testování, zajištění předání pracovních produktů odpovídajícím osobám, účast na retrospektivních mítincích a zajištění archivace pracovních produktů.