Analýza hraničních hodnot [ISTQB, 2012b, s. 28-29] rozšiřuje techniku rozdělení tříd ekvivalencí. Používá se pro testování hodnot, které leží na okraji (hranici) ekvivalenčních rozdělení. Vychází z předpokladu, že mnoho selhání bývá způsobeno špatným ošetřením hodnot na hranicích intervalů nebo v jejich těsném okolí. Hraničními hodnotami se rozumí maximální a minimální přípustné hodnoty daného ekvivalenčního rozdělení. Předmětem testování hraničních hodnot jsou hodnoty přesně na hranici rozdělení, těsně před hranicí a těsně za hranicí. U méně rizikových položek testování je také možné použít dvouhodnotový přístup, kde hodnoty těsně před hranicí se netestují a testují se pouze hodnoty na hranici a za hranicí daného rozdělení.
V příkladě se zákazníky uvedeném u techniky rozdělení tříd ekvivalencí, kde byli zákazníci rozděleni do několika intervalů podle věku, by například třída ekvivalence „Zákazníci ve věku od 0 do 17 let (včetně)“ byla doplněna o testování následujících hodnot:
· Hranice minima: -1, 0, 1
· Hranice maxima: 17, 18, 19
Přehledně tento příklad zachycuje následující tabulka.
Hraniční hodnoty, zdroj: [autor]
Třída ekvivalence |
věk < 0 |
0 ≤ věk > 18 |
18 ≤ věk > 60 |
60 ≤ věk > 120 |
120 ≤ věk |
Očekávaný výsledek |
nepřijato |
sleva JUNIOR |
plná cena |
sleva SENIOR |
nepřijato |
Testované hodnoty |
-1 |
0, 1, 17 |
18, 19, 59 |
60, 61, 119 |
120, 121 |
Při sestavování množiny testovaných hodnot je klíčové si ujasnit, jakých nejmenších možných přírůstků mohou hodnoty nabývat, protože ne vždy se musí jednat o celá čísla. Ve výši uvedeném příkladě je pro názornost věk považován za celé číslo, takže přírůstky jsou jednotlivé roky. Ve skutečnosti je věk ovšem spojitá veličina a přírůstkem by tak mohly být i jednotlivé dny. Hranice 18 let by potom musela být otestována hodnotami den před osmnáctými narozeninami, den osmnáctých narozenin a den následujícím po dni osmnáctých narozeninách.