Monitorování, reportování a řízení testování jsou aktivity, které jsou vykonávány v průběhu celého procesu testování. Ve fázi plánování testů je definována mise a cíle testování, je sestaven harmonogram testování a sada metrik, které budou v průběhu procesu testování monitorovány a pomocí kterých se bude kontrolovat, zda testování probíhá podle plánu.
V průběhu dalších fází testování se sleduje, měří a analyzuje, zda proces testování postupuje podle plánu. Výsledky sledování a měření pokroku testování jsou pravidelně reportovány uvnitř testovacího týmu i vně testovací tým projektovému manažerovi, vedoucímu vývoje a dalším na projektu zainteresovaným stranám. Pokud jsou zjištěny odchylky aktuálního průběhu testování proti původnímu plánu, je třeba provést korektivní akce a zajistit, aby testování vedlo k naplnění stanovených cílů. Informace o probíhajících aktivitách testování získané skrze monitorování a reportování testování mohou vést ke změnám původního plánu testování. Je zapotřebí, aby tyto změny byly průběžně do plánu testování zapracovávány, aby plán testování vždy udržoval aktuální informace.
Výsledky získané při monitorování testování jsou sumarizovány v pracovním produktu report o stavu testování, viz pracovní produkt report o stavu testování.
Za monitorování a řízení testování je zodpovědný test manažer. Jeho úlohou je ve fázi plánování testů definovat rámec pro potřeby monitorování a následně sledovat vývoj procesu testování proti plánu testování a strategickým cílům. V případě zjištění odchylek testování oproti plánu provádí korektivní akce a v rámci své působnosti usiluje o to, aby testování naplnilo stanovené cíle. Za reportování aktuálního stavu testování uvnitř týmu testování jsou zodpovědní testeři a test analytici. Na jejich práci závisí veškerá měření. Získávají a zapisují data, ze kterých jsou počítány hodnoty metrik. Přesnost těchto dat je kritická, neboť z nepřesných dat jsou vytvářeny nepřesné trendové informace a ty mohou vést ke špatným závěrům a rozhodnutím ze strany test manažera. Za reportování mimo testovací tým je zodpovědný test manažer. Vychází z informací reportovaných členy testovacího týmu, které reviduje a sumarizuje pro potřeby projektového manažera, vedoucího vývoje a dalších zainteresovaných stran.
Úlohami, které jsou vykonávány v této fázi, jsou monitorování testování, průběžné reportování o stavu testování a řízení testování. Vazba mezi jednotlivými úlohami je taková, že během monitorování testování a průběžného reportování o stavu testování se získávají informace, které mohou dát impuls k provedení určitých řídících nebo korektivních akcí.
Úlohy hlavní aktivity monitorování, reportování a řízení testování ve vztahu k pracovním produktům zachycuje následující obrázek.