Concept: Klasifikace defektů |
| |
|
Specifikace hodnot, kterých mohou nabývat pole defekt reportu priorita a závažnost. |
|
Relationships
Main Description
U popisu pracovního produktu defekt report je uvedena typická struktura defekt reportu. Na základě polí defekt reportu lze defekty klasifikovat z různých hledisek. Pro účely monitorování a reportování je nejdůležitější klasifikace defektů dle závažnosti a priority.
Závažnost defektu je dle [ISTQB, 2012c, s. 38] definována jako dopad defektu na vývoj nebo provoz komponenty či systému. Závažnost je hodnocena na základě objektivně stanovené klasifikace. V IBM Rational Quality Manager je defaultně přednastavená pětistupňová škála hodnot. Ve standardu IEEE Standard Classification for Software Anomalies (dále jen IEEE 1044) je taktéž doporučena pětistupňová škála hodnot. Hodnoty na čtvrtém a pátém stupni jsou ve standardu IEEE 1044 pojmenovány jako méně významný (minor) pro čtvrtý stupeň a bezvýznamný (inconsequential) pro pátý stupeň [2010, s. 8]. Dle mého názoru je pro účely této metodiky lepší ponechat názvy z IBM Rational Quality Manager, tedy středně významný (normal) pro čtvrtý stupeň a méně významná (minor) pro pátý stupeň, protože pokud by tester nějaký defekt označil s příznakem bezvýznamný (inconsequential), vývojář se jistě jeho opravou nebude zabývat, ani kdyby mu na opravu zbyl čas. Jednotlivé klasifikační stupně závažnosti, zapsané v následující tabulce, jsou specifikovány na základě definic uvedených ve standardu IEEE 1044.
Definice stupňů závažnosti, zdroj: [IEEE, 2010, s. 8]
Stupeň závažnosti |
Popis |
Blokující (blocker) |
Defekt brzdí nebo zastavuje další testování a je nutné čekat, až bude opraven, nebo alespoň provizorně vyřešen. |
Kritická (critical) |
Základní operace programu jsou vyřazeny z provozu, nebo jsou významně narušeny, je ohrožena spolehlivost a bezpečnost programu. Defekt nelze obejít alternativní cestou. |
Velmi významná (major) |
Jsou zasaženy základní operace programu, ale je možné přes ně projít, nebo je obejít. Obcházení defektu ovšem klade na uživatele značné nároky. |
Středně významná (normal) |
Jsou narušeny operace, které nejsou pro program zásadní. Pokud defekt zasahuje do kritických procesů programu, lze jej jednoduše obejít. |
Méně významná (minor) |
Defekt nemá zásadní vliv na chod programu. Jedná se o drobné odchylky uživatelského rozhraní proti požadavkům bez dopadu na funkčnost programu. |
Priorita defektu je dle [ISTQB, 2012c, s. 33] definována jako „úroveň významnosti defektu z pohledu byznysu uživatele“. Klasifikace podle priority záleží na potřebách daného projektu a zákazníka, takže není objektivní, napříč všemi projekty, jako tomu je u závažnosti. Priorita přiřazená k defektu zpravidla určuje prioritu opravy defektu, tzn., který defekt je zapotřebí opravit co nejdříve a který defekt případně může zůstat neopravený. V nástroji IBM Rational Quality Manager je defaultně přednastavená třístupňová škála hodnot. Taktéž ve standardu IEEE 1044 je doporučena třístupňová škála hodnot [2010, s. 8]. Klasifikační stupně priority, zapsané v následující tabulce, jsou specifikovány na základě definic uvedených ve standardu IEEE 1044.
Definice stupňů priority, zdroj: [IEEE, 2010, s. 8]
Stupeň priority |
Popis |
Vysoká (high) |
Defekty ohodnoceny nejvyšší prioritou pro analýzu a vyřešení. |
Střední (medium) |
Defekty, které budou analyzovány a řešeny až po defektech s prioritou vysoká. |
Nízká (low) |
Defekty, které budou analyzovány a řešeny až na konec. Není bezpodmínečně nutné tyto defekty opravit. |
Závažnost a priorita opravy defektu spolu většinou souvisí. Pokud například zhavaruje proces online platby zákazníka zadavatelské firmy, defekt bude mít závažnost kritická (critical) a prioritu vysoká (high), protože se jedná o selhání kritické operace programu se závažným dopadem na byznys zadavatele. Ne vždy ovšem musí být obě hodnoty na stejné úrovni. V případě, kdy v aplikaci zadavatele bude rozmazané firemní logo, závažnost defektu bude méně významná (minor), kdežto priorita může být vysoká (high), protože firemní logo se podílí na utváření image firmy a hrozí zde, že nepěkné logo odradí mnohé potenciální zákazníky firmy zadavatele [Ramdeo, 2011]. |
|